Vrei să susții acest proiect sau să propui un indicator/subindicator nou?
În 2023, în contextul schimbărilor climatice și al angajamentelor internaționale, eforturile guvernamentale și ale organizațiilor non-guvernamentale au fost consolidate pentru a aborda problemele de mediu. Acest an a fost caracterizat prin inițiative axate pe reducerea emisiilor de carbon, gestionarea eficientă a resurselor naturale și conservarea biodiversității. S-a pus accent pe combaterea defrișărilor ilegale și pe protejarea pădurilor, recunoscute pentru rolul lor crucial în biodiversitate și ca rezervoare naturale de carbon. De asemenea, s-au intensificat măsurile pentru îmbunătățirea calității aerului în zonele urbane și pentru promovarea unei infrastructuri de colectare și reciclare mai eficiente a deșeurilor. Cu toate acestea, implementarea acestor strategii a întâmpinat anumite provocări, precum finanțarea insuficientă și reticența în fața schimbărilor în unele sectoare. Interesul public pentru problemele de mediu a rămas ridicat, impulsionând cererea pentru politici ecologice mai ambițioase și pentru o acțiune decisivă în domeniul protecției mediului.
În 2021, România înregistra un număr semnificativ de aproximativ 5 milioane de persoane care nu erau conectate la sistemul public de alimentare cu apă, evidențiind astfel o provocare majoră în ceea ce privește infrastructura de utilități și accesul la servicii de bază. Până în 2022, situația s-a îmbunătățit ușor, numărul persoanelor neconectate scăzând de la 4.946.254 la 4.771.913. Această evoluție, deși modestă, indică progrese în direcția extinderii și modernizării rețelei de alimentare cu apă.
Aceste schimbări sunt esențiale nu doar pentru îmbunătățirea calității vieții, dar și pentru asigurarea unui acces egal la resurse vitale precum apa potabilă. Eforturile de extindere a rețelei de alimentare cu apă reflectă angajamentul autorităților de a reduce decalajele regionale și de a promova dezvoltarea durabilă, având implicații directe asupra sănătății publice și a bunăstării populației. Totuși, cifrele indică în continuare necesitatea unor investiții semnificative și a unei planificări strategice pentru a ne asigura că fiecare cetățean beneficiază de acces la servicii de alimentare cu apă de calitate.
În România, procentul populației conectate la sisteme de canalizare a evidențiat o creștere constantă de la an la an, însă cu creșteri timide, deși această conectare reprezintă un indicator important al infrastructurii de bază și al condițiilor de viață.
Astfel, dacă în 2021, 57,58% din populația rezidentă avea acces la sistemele de canalizare, în 2022, această proporție a crescut la 59,2%, marcând un progres în dezvoltarea și extinderea rețelei de canalizare în țară. În 2023 însă, creșterea nu a prins avânt, fiind sub un procent.
Totuși, dacă trecem de la procente la numere naturale, această creștere nu e de neglijat, căci a însemnat un număr de 174.369 de noi locuitori conectați la sistemele de canalizare.
A fi legat la aceste sisteme nu reprezintă doar o îmbunătățire a standardului de viață, ci și a protecției mediului și sănătății publice, prin reducerea riscului de boli legate de condițiile sanitare. În cazul localităților și chiar al locuințelor izolate, ar fi un progres foarte mare finanțarea de instalații individuale de tratare a apei utilizate din pânza freatică și a sistemelor moderne de epurare individuale.
România se confruntă cu probleme semnificative în gestionarea deșeurilor, colectarea selectivă fiind realizată într-o proporție foarte mică, de doar 13%, în timp ce restul de 87% din deșeuri ajung la gropile de gunoi. Această situație reflectă o gestionare deficitară, ceea ce a condus la deschiderea unor proceduri de infringement din partea Comisiei Europene, legate de gestionarea deșeurilor, a apelor și de reducerea emisiilor. Infrastructura pentru colectarea selectivă este slabă și prost amplasată, mai ales în București, unde containerele sunt plasate în locuri greu accesibile, cum ar fi intersecțiile mari sau stațiile de tramvai, în loc să fie poziționate mai aproape de locuințe. Acest lucru descurajează utilizarea lor și agravează problema colectării eficiente.
Comparativ cu alte țări europene, România este mult în urmă. În țări precum Olanda și Germania, colectarea selectivă este obligatorie, iar infrastructura este bine pusă la punct. Nerespectarea normelor atrage sancțiuni severe, iar operatorii de salubritate sunt vigilenți în aplicarea regulilor. De exemplu, în Germania, dacă deșeurile nu sunt corect sortate, mașina de salubritate nu le ridică, iar cetățenii primesc avertismente sau amenzi. Acest sistem îi determină pe cetățeni să fie mai conștienți și mai responsabili.
În România, însă, nu doar infrastructura este o problemă, ci și modul în care cetățenii se raportează la colectarea selectivă. Mulți nu sunt conștienți de importanța acesteia și nu respectă regulile, ceea ce face ca țara să recicleze mai puțin de 10% din deșeurile generate, mult sub obiectivul european care prevede ca doar 10% din deșeuri să ajungă la gropile de gunoi.
Pentru a rezolva această criză, România are nevoie urgentă de măsuri structurale, care să includă îmbunătățirea infrastructurii, adoptarea unor reguli mai stricte, precum și campanii de conștientizare și educație pentru cetățeni. Investițiile în aceste domenii sunt esențiale pentru ca România să își atingă obiectivele impuse la nivel european și să evite sancțiunile suplimentare din partea Comisiei Europene.
Fundația Romanian Business Leaders (RBL) este o organizație imparțială, apolitică. RBL este vocea și vehiculul de acțiune al liderilor din mediul privat de business pentru dezvoltarea unei Românii în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii. Proiectele Fundației se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea și dezvoltarea societății: antreprenoriat, educație și bună guvernare. Acestea sunt inițiate și dezvoltate pe bază de voluntariat de cei peste 500 de membri ai comunității RBL din București și cele 6 filiale locale. Mai multe pe www.rbls.ro