Indicatorul este susținut de:
Vrei să susții acest proiect sau să propui un indicator/subindicator nou?
Notăm că România a ocupat locul 55 din 153 în ultimul clasament realizat de Banca Mondială în 2019, privind ușurința desfășurării unei afaceri, și își păstrează scorul și poziția în 2023 în clasamentul „complexității fiscale” din perspectiva aplicării impozitului pe profit, în Raportul TRR 266 Accounting for Transparency, care este un Centru de Cercetare Colaborativ trans-regional finanțat de Fundația Germană pentru Cercetare, Deutsche Forschungsgemeinschaft – DFG. Rămâne să urmărim evoluția acestui ultim indicator după introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri, ținând cont și de modificările privind microîntreprinderile, începând cu 1 ianuarie 2024.
Decalajul de TVA (”VAT Gap”)
România continuă să aibă rezultate foarte proaste în privința Decalajului de TVA („VAT Gap”) studiat și publicat anual de Comisia Europeană. În continuare, în raportul din 2023, România se află pe ultimul loc între statele membre UE, cu un decalaj de TVA de 36.7% în 2021, și pare că România nu reușește să implementeze soluții care să stopeze pierderile de TVA (și nu numai) cauzate de evaziune și fraudă, ajungând de fiecare dată să aplice soluția majorării fiscalității pentru firmele care își plătesc toate taxele în mod corect, în loc de a mări gradul de colectare a impozitelor instituite deja.
Vom urmări în anii următori efectele implementării sistemului de raportare SAF-T, de conectare a caselor de marcat la sistemele ANAF, precum și introducerea e-factura și RO-eTransport din 2024 asupra Decalajului de TVA.
Angela Roșca,
Managing Partner Taxhouse
Fiscalitatea e un domeniu de maxim interes pentru orice investitor. Din experiența noastră la Taxhouse, orice investitor care analizează alternative și oportunități de afaceri în varii locații de pe glob, o face pornind de la câteva criterii esențiale, dintre care cele mai importante sunt: stabilitatea și predictibilitatea legislației fiscale, sistemele de administrare fiscală eficiente, respectarea tratatelor și legislației fiscale internaționale, accesul la o justiție corectă, competența și termene rezonabile în domeniul fiscalității.
La Romanian Business Leaders urmărim modul în care fiscalitatea din România evoluează în privința acestor criterii și gradul de atractivitate oferit investitorilor din perspectiva fiscalității.
Fundația Romanian Business Leaders (RBL) este o organizație imparțială, apolitică. RBL este vocea și vehiculul de acțiune al liderilor din mediul privat de business pentru dezvoltarea unei Românii în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii. Proiectele Fundației se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea și dezvoltarea societății: antreprenoriat, educație și bună guvernare. Acestea sunt inițiate și dezvoltate pe bază de voluntariat de cei peste 500 de membri ai comunității RBL din București și cele 6 filiale locale. Mai multe pe www.rbls.ro